Elektronisk signering av årsregnskap

Etter gjeldende regnskapslov § 3-5 kreves det at årsregnskap og årsberetning underskrives. Mange årsoppgjørsprogrammer tilbyr nå elektronisk signering. Kan man ta dette i bruk allerede nå, eller må man vente til lovforslaget om ny regnskapslov er vedtatt?

Sett i lys av de siste års utvikling og praksis på området, mener Revisorforeningen at det nå må kunne aksepteres å ta i bruk forsvarlige løsninger for elektronisk signering av årsregnskap og årsberetning. Forsvarlige e-signeringsløsninger benytter en betryggende metode for autentisering, for eksempel BankID.

I forbindelse med e-regelprosjektet ble det 30. mars 2001 avgitt et høringsnotat av Finansdepartementet hvor underskriftskravet i bestemmelsen ble tolket til krav om fysisk signering. Revisorforeningen har i brev av 10. juni 2014 til Finansdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet tatt til orde for at denne tolkningen er uheldig, og bedt om en uttalelse som avklarer at underskriftkravet kan oppfylles både med elektronisk og fysisk signatur. Finansdepartementet ba regnskapslovutvalget om å vurdere kravet til signering. I forslag til ny regnskapslov (NOU 2016: 11) er ordlyden i bestemmelsen ikke endret, men det er tilføyd et fjerde ledd som sier at bestemmelsen ikke er til hinder for at undertegning skjer ved bruk av elektronisk signatur, forutsatt at det benyttes en betryggende metode for å autentisere de som undertegner. Det er ikke kommet innvendinger til forslaget i høringsrunden.

Flere årsoppgjørsprogram tilbyr elektronisk signering. Sett i lys av de siste års utvikling og praksis på området, mener Revisorforeningen at det må kunne aksepteres å bruke disse løsningene, forutsatt at det er en betryggende metode for autentisering.

 

Kilde: www.revisorforeningen.no